sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Koukussa Loopiin

Olen joskus kutsunut itseäni "aktiivisuusaddiktiksi"; siis ihmiseksi, joka yrittää kaikin keinon vältellä istumista, tekemättömyyttä ja jouten oloa. Joskus olisi fiksua antaa täydelliselle tekemättömyydelle enemmän tilaa, mutta minun kohdallani kyse ei oikeastaan ole siitä, etten osaisi relata. Rentoudun mielelläni puuhastelemalla keittiössä tai puutarhassa, vaeltelemalla metsissä tai kiertelemässä muuten vaan kaupungin katuja. Televisio on ollut minulle aina lähes merkityksetön kapine. Viime aikoina olen jaksanut istua TV:n ääressä juuri ja juuri sen ajan, kun Voice of Finland perjantai iltaisin valloittaa olohuoneemme. Joskus siitäkin ajasta kuluu iso osa venytellen tai rullaillen. Töissä tuleekin istuttua ihan tarpeeksi päivittäin - sitä on vaikeampi vältellä.

Tästä syystä olen täysin varma, että kohtalainen kuntoni ei suinkaan ole hurjan liikuntamäärän tulos, vaan päivästä toiseen toistuvan puuhastelun seurausta. Työni on ollut todella kiireistä viime aikoina enkä ole ehtinyt treenata niin paljon, kun olisin halunnut. Varsinaiset liikuntakerrat ovat jääneet viikossa kolmeen-neljään ja osa niistäkin on ollut aika lyhyitä tehotreenejä. Näiden lisäksi kävelen tai pyöräilen työmatkat - vaivaiset viisi kilometriä päivässä.

Juuri tämän takia on mielenkiintoista seurata aktiivisuutta Polar Loopin avulla. En käytä sykevyötä eli Loop ei tajua, jos pyöräilen eikä myöskään mittaa sykkeeni perusteella treenin kuormittavuutta - vain vauhti ratkaisee.


Maaliskuun tilasto kertoo, että olen tästä kaikesta huolimatta onnistunut ylittämään joka viikko tavoitteeni. Itse asiassa vaihtelut viikkotasolla eivät ole kovin suuria (ainakaan kalorimäärissä), vaikka olen välillä treenannut enemmän ja toisinaan vähemmän. Ilmeisesti siis minun aktiivisuuteni viikkotasolla on lähes vakio, jos en nosta treenimääriä selkeästi vai onkohan se sittenkin vakio eli juoksen enemmän, mutta vien pyykkejä alakertaan kuivumaan neljännestä kerroksesta huomattavasti harvemmin? Ehkä aktiivisuuteni ei kasvakaan täysin inkrementaalisesti treenin lisäyksen myötä?

Toukokuun alusta saan yhden ison työprojektin valmiiksi ja sitten aloitan treenamisen uudella sykkeellä. Jännä nähdä, miten Loopini siihen suhtautuu eli menenkö edelleen tällä tasolla vai pääsenkö seuraavalle levelille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti